Adószámos magánszemély 2012-ben
Az Adóhatóság által kiadott adószámot igen szűk körre alkalmazza most. Régebben, ezzel szinte bármilyen tevékenység végezhető volt(a termelés kivételével) valóban szellemi tevékenységre és ingatlan bérbeadásra találták ki, és azoknak akik időnként saját maguk készítette művészeti terméket kézzel állítottak elő. Ez, most nagyon szűk kör érint. kevesen élhetnek vele.
Az adószámos magánszemély 2012-ben :
1/ ingatlan bérbeadás,
2/ magánszállás üzemeltetése, csak magánszemélyeknek ! a szobák számát az önkormányzatnak kell bejelenteni és befizetni -csak : 90 napig lakhat ott magánszemély folyamatosan, ez után már ingatlan bérbeadásnak minősül.
3/ őstermelő
A 2012. SZJA törvény a bérbeadást említi és az őstermelőt adószámos magánszemélynek.
Régebben, valóban a z adószámos magánszemély használhatta több tevékenységre ezt az adószámot és számlázhatott, de a jelenlegi 2012-évi törvényben ennyit találtam. Megjegyzem: már 2011- ben is ennyi szerepelt, esetleg pl: gyöngyfűzés, iparművészeti termék előállítása, esetleg könyvelés, tanácsadás fért bele, amelyek, most átolvasva szerintem, kimaradt.
Az említett 3 tevékenység marad és erről szól a törvény is. Az ingatlan, szállásadás és az őstermelő elszámolás és lehetőséget taglalja a törvény.
A többi tevékenység vállalkozói igazolványhoz kötött, amely értelmezhető, mikor az egyéni vállalkozok közterheiről beszélnek illetve írnak. Akinek valamilyen szakmája van az egyéni vállalkozó és a garantált bér után adózik:
Szoceho – t 112 % után fizeti (a régi 27 %-ot)
Egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulékot 150 % után 9,5 %
Nyugdíjjárulékot 100 % után 10 %
Szja 100 % után – minden bruttósítás nélkül 16 %
Összefoglalva a kérdésre a válasz: interneten kérjen vállalkozói igazolványt, amely semmilyen költséget sem von maga után, viszont minden vonatkozik, ami az egyéni vállalkozói igazolvánnyal rendelkezőkre. Ajánlatos, ha van minimum heti 36 órát elérő munkaviszonya.
Napló93.

Adószám igényelhető a 12T101 lapon ahol rengeteg szakmakód fel van sorolva és lehet kérni adószámot anélkül, hogy egyéni vállalkozó lenne valaki. Így nem értem a fenti állásfoglalást a három tevékenységre való korlátozásban. Hivatalos állásfoglalás is van erről a NAV-tól? Mi van a művészekkel, óraadó tanárokkal?
Kedves Zsuzsa!
Amit ír az valóban így van, ámbár a törvény véletlen sem emeli ki. Visszajött az, amivel mindig rengeteg gond volt. Az adószámos magánszemélyt ,a vállalkozások és a nagyobb cégek sem tudják kezelni és a fekete munkának “melegágya”. Az adószámos magánszemély gyakorlatilag olyan, mint egy alkalmazott. Be kell jelenteni és elszámolni, járulékot fizetni -> majd mint az egyéni vállalkozónak, viszont könnyen mondhatja: most a bevétele elmaradt és kitölti a nyomtatványt és már egy ideig számlát sem kell adnia. Avagy egy nap dolgozik arra állít ki számlát , az utáni bevétele után számol járulékot és fizet (amennyiben, saját maga a foglalkoztató pl: óraadó tanár)be a megfelelő, számlaszámokra.
Törvény -> az a magánszemély használhatja, és válthatja aki üzletszerű (rendszeres)tevékenységet véletlen sem folytat. Nos, én ezért írtam a második mondatot. Amit ténylegesen heti avagy 3 naponként végez azt, akár egy napra írja, és annyit amennyit gondol(óraadó tanár ritkán ad számlát(Tisztelet a kivételnek!!!!) így, egy nap dolgozik, és annyi bevételt ír amennyit gondol – többségében – tehát, a többi napokon ha más bevétel nincs akkor a napi egészségügyi hozzájárulást fizeti meg.A többit már fentebb leírtam. Természetesen, mindenkinek, joga, hogy éljen vele. Viszont, jó ha tudják, van egyéb vonzata is. A költség elszámoláshoz, ajánlom, az egyéni vállalkozó költségelszámolásának lehetőségét átolvasni.Találkoztam, már olyannal, aki úgy gondolta bármi elszámolható,. Itt is törvényes határok vannak.Ezért, ajánlom, a már említett törvényrészt.
Amennyiben , további kérdése van, kérem, tegye fel.
Tisztelettel:
Naplo93.
Tisztelt Iroda!
Most egy kicsit cégünk is bizonytalan, ugyanis kaptunk egy számlát egy adószámos magánszemélytől 10.500 Ft értékben(nyelvoktatásról megbízási szerződéssel) és mint kifizető nekünk le kellett volna vonni az SZJA-t és a 27%-os EHO-t? Ebben sajnos a könyvelőnk is bizonytalan.
Önöknek mi a véleménye ebben az esetben?
Köszönettel:
dr. Magyari Lilla
Tisztelt dr. M. Lilla!
Az egyszerű válasz-> igen.
A részletes: mennyi időre(nap vagy óra) kapta a megbízási összeget az adószámos magánszemély?
Át kell számolni és arányosítani az egy napra vagy órára jutó jutó összeggel , majd viszonyítani a kapott összeget a garantált bér(reá a garantált magasabb bér vonatkozik) azon idejére jutó összegével és ez dönti el, az esetleg egészségügyi és munkaerő piaci, valamint a nyugdíjjárulék összegét kellett volna-e vonni!!
Amennyiben, ez a 29.999% felett jön ki akkor, le kell mindent vonni, mert olyan lesz mint egy alkalmazott! A közölt százalék alatti összeg esetében elég úgy kezelni mint egy kis összegű megbízást.
Az arányosítást vezessék le és a számla mellé tegyék, egy esetleges ellenőrzés esetére.
Üdvözlettel:
Naplo93.
Ha adószámos magánszemély vagyok, tevékenységem piackutatásra van kiváltva, akkor 2012-ben is adhatok erről számlát vagy már nem?
Illetve elég a 1053NY bevallás visszaküldése vagy van még valami tennivalóm a 7-es adószám miatt?
Tisztelt Iroda!
2012. január 01-től a törvény szerint „Szolgálati járandóság”-ban részesülök.
Januárban „Előadó-művészeti tevékenység”-re (ÖVTJ-kód: 900102) adószámot igényeltem és kaptam. A 12T101-es nyomtatványon a munkavégzés jellegénél a „Főfoglalkozást” kellett megjelölnöm, mivel már nem vagyok saját jogú nyugdíjas, más munkahelyem pedig nincs. Az ÁFA szempontjából „Alanyi adómentességet” választottam. A törvény szerint ez a tevékenység „Szellemi Szabadfoglalkozású”-nak minősül.
Az idevonatkozó törvényekben nem tudok eligazodni. Több irányból igyekeztem információkat gyűjteni (NAV ügyfélszolgálat, könyvelő irodák, internet), de többnyire ellentmondó válaszokat kaptam kérdéseimre.
A felmerült kérdéseimre szeretnék választ kérni.
Összefoglalva: Szolgálati járandóság mellett, főfoglalkozásként, mint adószámos magánszemély, előadó-művészeti tevékenységként, szellemi szabadfoglalkozást kívánok folytatni.
1, Ebben az esetben mikor keletkezik biztosítási jogviszony, bevételeim után milyen adó és járulék befizetési kötelezettségek terhelnek?
2, Kell-e alkalmazni az előző hónap minimálbér 30%-os határt?
3, Amennyiben keletkezik járulékfizetési kötelezettség – amit az adott nyilatkozatom alapján a kifizető köteles levonni a bruttó összegből és befizetni az Adóhatóság felé- a kifizetőnek kiadott számlán ezek levonása, hogy jelenik meg? (Mivel csak a nettó összeget kapom meg, ezt a könyvelésemben, hogy dokumentálom?)
4, Amennyiben tételes költségelszámolást választok, akkor a költség hányadot minden szerződésben, illetve nyilatkozatban azonos %-ban kell-e meghatároznom, vagy ez lehet szerződésenként eltérő, de összességében, éves viszonylatban nem haladhatja meg az 50 %-ot?
5, Az úgynevezett „Rezsi” költségből mit és milyen mértékben számolhatok el (társasház esetén: közös költségből, fűtési díjból, víz-csatorna díjból, vezetékes, ill. mobil telefondíjból, stb.), ha a telephely és a lakás nem elkülöníthető?
6, Saját gépjármű használatra adhat-e a megbízó kiküldetési rendelvényt számomra, ha például egy távoli településre kérnek fel előadást tartani? (Értelmezésem szerint a gépjárművemet ebben az esetben a jövedelem megszerzése érdekében, és a kifizető tevékenységével összefüggő feladat ellátása érdekében szükséges utazásra használom.)
Köszönettel:Kapi Gábor
Kedves Szandra!
Feltételezem, a 1143NY. nyomtatványra gondolt. Amennyiben volt bevétele, 2011-ben ezt a nyomtatványt ön véletlen sem adhatja be. Amennyiben nem volt akkor és más jövedelme sem volt , akkor tanácsolom csak. Az élő adószám alapján feltételezik, hogy ön végzett tevékenységet, illetve más jövedelmének (keresetének; nyugdíj, főállás ; stb)kell még lennie. Erre, az évre vesz egy számlatömböt az APEH által igazolt adószáma alapján és állíthat ki számlát erre a tevékenységre! Változás esetén bővíti, avagy cseréli a TEAOR alapján. Olyan valós tevékenységre, melyet most végez., és minimum egy pénztárkönyvet vesz és abban a bevételeit és költségei levezeti, amely alapján év végén és közeben is eltud számolni, figyelni a bevételeit, mer havonta illene fizetnie, a költségek(igazolt) szerint: ez havi szinten több a minimálbér 0,2999%-nál szja és szociális hozzájárulás. A 30 %-ot elérő kereset alapján mindent fizetnie kell, mint egy vállalkozónak egészségügyi+ merőpiaci járulék,nyugdíj járulék és ajánlatos szja-t is; (valamint a szociális egészségügyi hozzájárulást,) havi bevétel szerint!! év végén sok lesz. Kivéve, ha ahol dolgozik ott szakszerűen mindent levonnak, a nyilatkozata alapján.
Valamit,véletlen kihagytam, vagy kérdése maradt legyen kedves írni.
Üdvözlettel:
Naplo93.
Kedves Gábor!
-Az adószámos magánszemély , mint említettem olyan mint egy “alkalmazott”. Egy órára vetített, jövedelme(bevétel – költség) eléri a a minimum bér 30 százalékát akkor , minden járulék fizetendő, és a szoc.eho 27 százaléka is.(igaz, ez minden esetben).
- Biztosítási jogviszony a fent leírtak alapján keletkezik a 29.999 százalék elérése felett(ez óra, nap, és szerződés a meghatározó, mit mennyiért, milyen időtartam alatt, és a minimum bért is ez alapján arányosítja: ennek a 29,999százaléka alatt szja és szoc. eho , ez felett a következő tételek) Ekkor 8,5 százalék eg és m.erő bizt. járulék; 10 % nyugdíjjárulék; 16 % szja; (az ellátásának összege itt bejön!), és a bruttó összeg után 27% szoc. eho. Ezeket, a kifizetőnek illik levonni, viszont ha elfelejti, akkor ön számolja ki és fizeti meg. Vigyázat: az állandó fix költséget még arányosítani is tilos, tehát ezeket figyelmen kívül hagyja.
- minden esetben, kifizetési lapot, számfejtést kell kapnia, mert év végén szüksége lesz ezekre;
-pénztárkönyvben a számlája (bevétel) szerinti összeg és a másik oldalon a tételes költség elszámolása;
a kifizető bevallja,
-ön havi szinten nézi és számolja ki, bevétel – elszámolható költség= adó alap; a már leírtak szerint fizet, csekken; a költség elszámolásnál figyeljen, mindig a valós százalékot mondja levonható költség elszámolásnak; (törvény bünteti, ha többet mond mint lehetett volna)
- szja-t mindig vonnia kell a kifizetőnek és a 27 százalékos adót megfizetnie;továbbá(mint írtam) bevallania;
- a törvény ezt határozza meg;
-remélem, egyértelmű amelyet fentebb írtam, pénztárkönyv és rendes tételes könyvelés;
- a fix költséget leírtam, el kell felejtenie, törvény értelmében, (egyéni vállalkozóra is igaz) a fix költség független a vállalkozástól! a változó költség – arányosítva illetve ha más módon bizonyítani tudja a költség növekményt a vállalkozás utáni számla alapján – összehasonlítás;
- a megbízó a szerződésük alapján, adhat önnek gépkocsi elszámolást, az érvényes jogszabályok szerint;
a megbízási szerződésben legyen benne: a megbízó az úti költséget megtéríti számla ellenében, avagy kiküldetési rendelvény alapján megfizeti, a megbízott részére, a felmerült gépkocsi használati költséget az érvényes jogszabályok szerint, avagy ön számlát ad és elszámolja a saját könyvelésében;
Igyekeztem összefoglalni és ugyanakkor részletezni is, kérdés esetén írjon.illetve üzenjen.
Üdvözlettel:
Etelka
Kedves Etelka!
Köszönöm szépen gyors válaszát.
Nagyobb részét megértettem, viszont én nem ismerem a könyvelői nyelvezetet, ezért az alábbiakat nem tudom igazán értelmezni.
- “Vigyázat: az állandó fix költséget még arányosítani is tilos, tehát ezeket figyelmen kívül hagyja.”
- “Ön havi szinten nézi és számolja ki, bevétel – elszámolható költség= adó alap; a már leírtak szerint fizet, csekken; a költség elszámolásnál figyeljen, mindig a valós százalékot mondja levonható költség elszámolásnak; (törvény bünteti, ha többet mond mint lehetett volna)”
- “a fix költséget leírtam, el kell felejtenie, törvény értelmében, (egyéni vállalkozóra is igaz) a fix költség független a vállalkozástól! a változó költség – arányosítva illetve ha más módon bizonyítani tudja a költség növekményt a vállalkozás utáni számla alapján – összehasonlítás;”
Kérdésem még, hogy a gépkocsi elszámolásnál a két változatot tekintve kell-e valamelyik esetben gjmű. adót fizetnem?
Köszönettel: Gábor
Kedves Gábor!
-A fix költség, amely mindig állandó, függetlenül attól, folytatnak-e vállalkozást avagy sem. Ilyen: a közös költség, többségében a víz és csatornadíj, egyes lakásokban a gázdíj(állandó összeg, a fogyasztástól független), ingatlanadó;
- havi szinten, azért kell figyelni a 29.999százalék miatt; amennyiben ezt túllépi, akkor már biztosítottá válik és minden járulékot fizetnie kell ( szja-nál az egyéb jövedelmét is figyelembe veszi);
a költség százalék kiszámítása a tényleges kiadásainak aránya a bevételhez, ezt a mértéket közli, mikor a kifizető kérdezi és nyilatkoztatja; erre utaltam, tudnia kell pontosan mekkora a százalékos költsége a bevétel arányában; ( költség osztva a bevétellel és a kapott szám a költséghányada, amelyről bizonylatai-számlái vannak) 40.000,-költség osztva100.000,- bevétel= 0,40 % a költség aránya
10 százalék figyelembevételével, a részletes, tételes levezetést felesleges, mert az a bevétel 10 százalékát minden bizonylat nélkül elismeri a törvény költségnek;
-a gépjárműadót, sajnos itt elszámolásából kihagyja;(egyéni vállalkozónál is csak akkor számolható el, ha a gépkocsi az egyéni vállalkozásában szerepel!)
itt a gépkocsi útnyilvántartást vezeti, és számolja el mindig az APEH által közzétett módon;- a kisebb fogyasztási normával;
a cégautóadó terheli negyedévenkénti bevallással és befizetéssel;- ennek azért utána nézek – és közlöm;valamint, hogy önre érvényes -e az 500 km átalány amely cégautóadó nélkül elszámolható egyéni vállalkozóknál; adószámos magánszemélynél, megnézem a törvény ide vonatkozó részét;
Ezzel, most adós maradok.
Remélem, így már érthető, ha bármilyen gondja van, kérdezzen.
Üdvözlettel:
Etelka
Kedves Etelka!
Elnézést kérek, nem szeretnék visszaélni a jóindulatával, de még lenne néhány értelmezési kérdésem.
A költségek elszámolásánál a tv.-ben ezt olvasom:
SZJA Törvény 3 sz. melléklet:
I. Jellemzően előforduló költségek:
Költségként elszámolható kiadások különösen a következők:
11.pont, Az adózás rendjéről szóló törvény szerinti telephely bérleti díja, a fűtés, a világítás és a technológiai energia költsége, a telefon, rádiótelefon, telefax, cb-rádió, telex használati díja azzal, hogy ha a lakás és a telephely műszakilag nem elkülönített, akkor a tevékenységgel arányosan lehet a kiadásokat figyelembe venni az adott költségre jellemző mértékegységek (nap, m2, m3 stb.) alapulvételével (a közüzemi számlák esetében a házastárs nevére szóló számla alapján is);
Tehát akkor a 11-es pontban felsoroltakat havonta arányosan elszámolhatom ( ha az adott hónapban esetleg nincs bevételem, akkor is?),de az úgynevezett fix költségeket, “ilyen: a közös költség, többségében a víz és csatornadíj, egyes lakásokban a gázdíj (állandó összeg, a fogyasztástól független), ingatlanadó;” egyáltalán nem. (A víz és csatorna díjat akkor sem, ha saját mérőórával rendelkezem?)
A bevétel-költség arányát értem. A kérdésem arra irányult, hogy ha az Ön példájánál maradva a költség arány az első szerződésnél 0.40 %, akkor ez minden egyes szerződésnél ennyi kell, hogy legyen? (Esetleg lehet, hogy a következőnél csak 0.25 %, aztán 0.30 %,stb., csak a 0.50 %-et ne lépje túl és számlával igazolt legyen.)
A gépjármű elszámolásnál úgy értelmezem, hogy csak az őstermelők és az egyéni vállalkozók esetében megengedett az 500 km-es átalány.
Úgy gondolom, hogy számomra a kiküldetési rendelvény a megoldás és ebben az esetben nem kell km. nyilvántartást vezetnem és cégautóadót fizetnem.
SZJA Törvény IV. fejezet:
Adóalapba nem tartozó, illetőleg költségnek nem számító tételek
7. § (1)
r) a kiküldetési rendelvény alapján hivatali, üzleti utazás költségtérítése címén a teljesített kilométer-távolság (futásteljesítmény) figyelembevételével az utazásra kapott összeget, feltéve, hogy a térített összeg nem haladja meg a jogszabályban meghatározott, igazolás nélkül elszámolható mértéket;
3. számú melléklet
II. Igazolás nélkül elszámolható költségek
6. a kifizető által a magánszemélynek a saját személygépkocsi használata miatt fizetett költségtérítés összegéből a kiküldetési rendelvényben feltüntetett km-távolság szerint az üzemanyag-fogyasztási norma és legfeljebb az állami adóhatóság által közzétett üzemanyagár, valamint 9 Ft/km általános személygépkocsi normaköltség alapulvételével kifizetett összeg;
Példaként: Ha Szegedre az IH Rendezvényközpontba kérnek fel előadásra, (már többször voltam) akkor a megbízási szerződésben szerepeltetjük, hogy a megbízó kiküldetési rendelvény alapján megfizeti a gjmű költségemet. Ekkor az eredetileg meghatározott megbízási díj összegéből a gjmű költséget levonjuk és a fennmaradó összeg lesz az érvényes megbízási díj és erről adok számlát. (pl. eredeti megb.díj: 40000,-ft, kiküldetési rendelvényre kifizetett összeg: 18000,-ft(420km, 8.6 fogy. norma, 407ft üza. ár, 9 ft ált. norma), akkor a szerződésben is és a számlán is a fennmaradó 22000,-ft lesz a megbízási díj, melyről nyilatkozom a költség hányadot illetően.)
Köszönettel: Gabor
Kedves Gábor!
1/A bérleti díj és a bérelt iroda minden költsége elszámolható. Eddig az írásából, kérdéseiből, arra gondoltam, hogy a lakásának egy részét használja
a tevékenységhez.
A lakásában van az irodája, akkor arányosít. Kérem, segítsen, mert a vízórát értelmeznem kellene. Ez egy magánház részének, külön mérővel ellátott
lakrésze?
A válaszokat befolyásolja. Ennek ismeretében folytatom, a költségelszámolás elszámolásának lehetőségeit. Különbségek vannak.
Kérem, pontosítsuk! A téves válaszokat szeretném kikerülni!
2/ A kiküldetési rendelvényt a megbízó adja önnek és fizeti ki a nevezett bizonylaton. Kitöltése az előírások alapján történik, ténylegesen megtett út km X a gépkocsi figyelembe vehető üzemanyagnormájával X az Adóhatóság által közzétett üzemanyagárral + a 9,-ft/km. amortizáció hozzáadásával. Ezt, mint magánszemélynek, és önnek bevételt nem eredményez. A gépkocsi fogyasztásánál a kisebb fogyasztási normát kell figyelembe vennie (használ gépkocsi). Ezt írta le ön is.
A megbízási díjban a gépkocsi használatra kifizetett összeg már nem szerepel, viszont a szerződésben igen! Amennyiben ennek értéke benne marad, önnek ez bevételt jelent és számlát ad erről. Levonhatósága, kérdőjeles. Kiküldetési rendelvényt önnél nem költség. Költségként, hogyan veszi? Ez esetben önnek bevétel. A költség elszámolást gépkocsira, szépen és a törvény szerint leírta. Ezt beszéljük meg. Lehet, hogy félre értelmezem.
A többi költség alapján számolja ki a költség hányadot – százalékot és nyilatkozik. A kifizető a 40.000,-forintból levonja a nyilatkozaton lévő százalékos mértéket, és a fennmaradó részt elemzi, milyen adókat von még le az személyi jövedelemadón felül. (itt jön: a korábban leírt 0,29999 százalék avagy a 0,30 százalék feletti részbe esik az önnek kifizetett összeg.
A pontos válasz miatt, kérem szíveskedjen kérdésemre válaszolni.
Érzésem szerint a gépkocsi elszámolásánál is maradt nyitott, másként értelmezett gondolat.
Üdvözlettel:
Etelka
Kedves Etelka!
1/ Lehet, hogy a bemásolt tv.részlet félrevezető volt.
A saját lakásomban egy helyiséget (szobát) használok a tevékenységhez (irodának).
Ez a lakás egy lakótelepi épületben van, nincs külön vízórával ellátott lakrész. A vízóra ez egész lakás fogyasztását méri (1 hideg víz és 1 meleg víz óra).
Mint korábban írtam ez a lakás egy több épületet magába foglaló lakó közösség, társasház.
Közös költségként fizetjük a fenntartási, üzemeltetési költséget, a fűtés költséget és a víz-csatorna díjat (ezt mérőóra szerint).
Tehát ezek közül, illetve a többi költségből (villany, vezetékes telefon, mobil telefon, internet) mit számolhatok el költségként arányosítva.
2/ A gépjármű elszámolással kapcsolatban pedig összefoglalva:
A kifizető (megbízó) kiküldetési rendelvényre kifizeti a költséget, ami nekem nem számít bevételnek, viszont a szerződésben szerepeltetni kell. Ahogy az előző levelemben példaként írtam a gépkocsi költség kifizetése után fennmaradt összeg lesz a szerződésben szereplő megbízási díj. Erről adok számlát és költség nyilatkozatot.
Példaként egy részlet a megbízási szerződésből a már előzőekben említett 40000,- Ft esetét figyelembe véve:
(A Megbízó és a Megbízott megállapodnak, hogy a bruttó juttatás 22000,- Ft, azaz huszonkétezer forint, melyet a Megbízó számla ellenében készpénzben/átutalással fizet ki a Megbízottnak a feladat elvégzését követően.
A Megbízó a megbízási díjon felül kiküldetési rendelvény alapján Megbízott részére, a felmerült 18000,-Ft, azaz tizennyolcezer forint saját gépjármű használati költséget megfizeti.)
És még arra a kérdésre nem kaptam választ, hogy ha az Ön példájánál maradva a költség arány az első szerződésnél 0.40 %, akkor ez minden egyes szerződésnél ennyi kell, hogy legyen? (Esetleg lehet, hogy a következőnél csak 0.25 %, aztán 0.30 %,stb., csak a 0.50 %-et ne lépje túl és számlával igazolt legyen.)
Köszönettel: Gábor
A 8. válasz 4. sorában említett szoc. eho a szociális hozzájárulási adó vagy eho?
Kedves Erzsi!
A szociális egészségügyi adót értettem alatta, rövidítve.
Üdvözlettel: Etelka
Kedves Gábor!
Elnézést kérek a megkésett válaszért, nagy bevallások voltak.
A lakás költségei közül a víz és csatorna díj arányosítva; televon(vezetékes a tényleges használat, amely a vállalkozás érdekében kerül felhasználásra százalékos mértékben; a mobil szintén ; összes költségnek a meghatározott százaléka, maximum szerintem 60 százalék körül; lehet több is viszont alátámasztva ennek több lehetősége van;ha érdekli leírom önnek. Internet amennyiben a vállalkozása érdekében használja csak akkor teljesen, ha magán célra is itt is az arányosítás az érvényes(érdemes mindent számításokkal alátámasztani), a fűtés szerintem kiesik, főként ha mindig azonos összeget fizet (pl: távfűtés!).
Jól írja, a fennmaradó részről ad számlát és a kifizető pénztár bizonylaton a rendelvény alapján kifizeti a gépkocsi költséget. A többi összegnek tünteti fel a költséget százalékban,és kifizető ez alapján számfejti.
Az elszámolást figyelje.
Amennyiben a e-mail címre elküldi akkor átszámolom önnek és a címére közvetlen válaszolok.Helyes e a kitöltés és a számfejtés.Az oldalon vagy egy közvetlen kapcsolat felvételi lehetőség, az a fiókomba érkezik és a nyilvánosságot kizárjuk, (személyes adatok miatt említem).
A pontos százalék feltüntetése és figyelés azért fontos mert ha több költséget vonat le, mint kimutatható, év végén a 1253-as bevallásban kamatot kell fizetnie.Ezért írtam a pénztárkönyvet! Természetesen nyilatkozhat a nyilvántartása alapján , más költségszázalékokról.
Amennyiben, valamit kihagytam, avagy kérdőjeles, válaszolok, leírom.
Üdvözlettel:
Etelka
Kedves Etelka!
Bejelentett, 8 órás állás mellett van 7-es adószámom. Ezt csak a hobbim fenntartására használom, időnként eladok néhány kézzel varrott textiltárgyat. Ebből a tevékenységből nincs plusz bevételem, általában a kiadásom több, mint a bevételem. 2012-ben kell-e valami pluszt fizetnem ? (Adót nem, de valami egyebet?)
Köszönöm a választ Györgyi
Kedves Etelka!
Az lenne a kérdésem, hogy a járulékok szempontjából nézve melyiket éri meg jobban: adószámos magánszemélynek lenne, vagy társulni egy céghez? A céghez társulásra lenne lehetőségem (igaz start-kártya nélkül, de mivel ez tulajdonképpen részmunkaidős állás (nyelvtanári), de ahogy kiszámítottam a nettó összeget, úgy tűnik mintha szinte “ingyen” kellene dolgoznom.
Megérné inkább kérvényezni adószámot??
Köszönettel:
Júlia
Kedves Etelka!
Köszönöm szépen válaszát, megértettem mindent.
Viszont további kérdések merültek fel a NAV által kiadott 2.sz. füzetben leírtak miatt.
Konkrétan:
1/ Amennyiben a kifizetés magán személytől származik, a törvény szerint alkalmazható a jövedelem megállapításánál a 78% (47§ 5/b pont). A 2-es füzetben leírtak szerint viszont ez nem engedélyezett. (1. pont 4. bekezdés) Itt ellentmondást érzek, hogy kell ezt értelmezni?
2/ A 2-es füzetben találtam a 2.1 pont 5. bekezdésben a következőt:
“Tételes költségelszámolás választása esetén az adott tevékenységgel
összefüggésben elismert igazolható vagy igazolás nélkül elszámolható
költségről nyilatkozhat a magánszemély. A nyilatkozaton megjelölt költség nem
haladhatja meg a kifizetés bruttó összegének (a bevételnek) az 50 százalékát.
Ettől függetlenül a magánszemély a bevallásában korlátozás nélkül
elszámolhatja az Szja tv. szerint elismert és megfelelően igazolt költségeit.”
Ezt jól értelmezem, hogy az éves bevallásban nincs korlátozás a költséget illetően?
Tehát, ha ez így igaz, akkor történetesen, ha nekem éves viszonylatban pl. 80-90 % költségem keletkezik, akkor azt is elszámolhatom? Ha igen, akkor az év közben befizetett EHO, SZJA-előleg és a többi járulék befizetésben túlfizetés keletkezik, amit visszaigényelhetek?
Köszönettel: Gábor
Kedves Etelka!
EU-s tagállamban dolgozom két évig. Ott vagyok biztosított,36 órát meghaladó munkaviszonnyal rendelkezem.
Magyarországon állandó bejelentett lakcímem van.
Magyarországi telephellyel rendelkező cégnek adószámos magánszemélyként fordítást végeznék.(A minimálbér 30%-ánál nagyobb összegben)
Kérdésem:
Milyen feltételek mellett tehetem ezt.Megbízási szerződést kell kötnöm.
Hova, és mennyi adót, járulékot kell fizetnem,
A szociális járulékot (27%)ki fizeti és hova?
Kedves Klári !
- javaslatom, alaposan gondolja át a munkáért kért összeget, mert minden adót ön fizet;
a eg, járulékot és merőpiaci járulék, nyugdíjjárulék, szja és a szociális hozzájárulási adót is(kivéve: ha a szerződésben másként rendelkeznek).
- Természetesen, megbízási szerződést kötnek, amelyben rögzítik az elvégzendő munkát, határidőt, egyéb feltételeket, és a feladat ellenértékét.
Ebből kell önnek a járulékokat befizetni, viszont mivel ez a megbízási díjhoz hasonlít, ezért az összeget terhelő szociális hozzájárulási adót a megbízó befizeti, viszont a szerződésben szerepeljen: a megbízó köteles befizetni, megbízási díjat terhelő és levont adókat. Erről Ön elszámolást kap. A kapott igazolást pedig, 10 évig őrzi!
Rendes megbízási összegként kezeljék a kifizetőnél.
-Feltétel: magánszemélyként adószámmal rendelkezik, (ha számlát akar adni), a megbízás összegéből 10% bizonylat nélkül elszámolható költség
tehát, csak akkor adjon számlát, amennyiben ennél nagyobb igazolható költsége van, illetve lesz.
Fentebb leírtam, minden járulékot a kifizető levon, azzal, hogy ön nyilatkozik a költségátalány összegéről. A szerződésben mint említettem, rögzítsék! A számla, könnyen ad okot félreértésre, azt hiszik, egyéni vállalkozó és az szerint fizetik és rendezik, tehát semmit sem vonnak és semmit sem fizetnek be, és ez esetben minden önt terheli, ezért írom sokszor figyeljen aki így számláz! (2013-05-20-ig itthon is benyújtja a bevallását, ahol ezen összeg szerepel az igazolások alapján)
Remélem, mindenre válaszoltam, ha kimaradt valami, írjon.
Üdvözlettel:
Etelka
Kedves Gábor!
Kérdésére válaszolva–>>ezért írom a pénztárkönyv vezetését, mert a költségeit tudja figyelni és hónapról hónapra halmozni, bevételeket és kiadásokat, ezeket figyelve, halmozva- göngyölítve, ön pontosan fogja tudni, mennyit kell fizetnie. Egyik hónapban többet avagy kevesebbet fizetett be, akkor a következő hónapban helyesbít, avagy másként vontak öntől, korrigálja. Így év végén minimális lesz az eltérés. Ismételten, kérem saját érdekében, inkább többlete legyen mint hiánya! A több költségről szóló nyilatkozatot bünteti az Adóhatóság.( a 2012-évi 53-as bevallásban saját magának kell feltüntetnie az eltérés miatti többlet adót)
A költségek: melyik vállalkozás az, főként ha ez szolgáltatás ahol 80-90 százalékos a költség? Adószámos magánszemélyként igen kicsi a költség elszámolási lehetőség. Itt lehet, hogy valamit félre értettem? Kérem, válaszoljon, és akkor pontosítok.
Az utolsó mondatára a válaszom-> igen. Amennyiben többlet befizetése – túlfizetése keletkezik, azt visszaigényelheti, avagy bent marad a következő év fizetendő járulékaira.
Az adószámos magánszemély kategória, időnként végzett tevékenységre, egy könnyebb elszámolási lehetőség. Amennyiben ez egy rendszeres tevékenység akkor, az már egyéni vállalkozói adószám kiváltását igényli.
Kérem, ezt vegye figyelembe.
Most én várom a válaszát.
Üdvözlettel:
Etelka
Kedves Júlia!
A társulás szó alatt azt hiszem, mást ért ön és mást én. A társulás, ha üzletrészt szerez egy cégben. Feltételezem, másról lenne szó. A társaság jogviszonyt biztosítana önnek, és a társaság számlázna és önnel külön elszámolnának. Kérem, szíveskedjen a közvetlen e-mail címemre küldeni a levelét és a felvetett kérdést kiegészíteni, ki hogyan is szeretné.
Közvetlen címére válaszolok.Adatokat ( mennyit fizetnének, és mennyit számláznának, ezekhez kérnék számokat és átszámolom). Itt is válaszolhatok, viszont adatot kérnék, feltételezem, önnek van 36 órás munkaviszonya, amennyiben jelenleg másként van, erre is válaszoljon. Ez több információt igényel, hogy a válasz pontos legyen. Milyen szerződés? a munkaért járó bér, megbízás? mennyi időt igényel a végzett tevékenység? önre a garantált bérminimum vonatkozik, tehát ennél többet kellene kapnia( nyelvtanárként) mennyit ígértek ? mi az ára, hogy bejelentik? Miként fizetnék?
Ezek ismeretében, tudok rendes választ adni.
Adószámos magánszemély vonatkozásában, kérem szíveskedjen az itt található kérdéseket és válaszokat elolvasni, és valami kimaradt válaszolok.
A döntéshez segítséget számítások alapján és tapasztalatom szerint kiegészítem, amennyiben a kért információkat megkapom.
Üdvözlettel:
Etelka
Kedves Gyöngyi!
Gondolom, a kellékek képezik a költségeket( cérna, gyöngy, vászon, ….) ezek rendes költségek. Ekkor, elképzelhető a veszteség, több a kiadás mint a bevétel. Viszont, amennyiben ez több éven keresztül húzódik, veszteséggel zárja a tevékenységét, akkor gondolja át. A számlákból csak és kizárólag azokat számolja el adott évben, amelyeken lévő anyagok felhasználásra is kerültek. Tárgyakat készített ezek felhasználásával és értékesített is. Év végén a megmaradt terméket is számolja át és vegye ki az elszámolásból. Az adószámos magánszemély az iparűzési adónak jelenleg még nem alanya és a kötelező kamarai tagsággal kapcsolatban sem említik.
Önnek is felhívom figyelmét a pénztárkönyv vezetésére és mivel tárgyakat készít–>> leltárra és anyag nyilvántartásra!!Minden év végén elszámol saját magával, ellenőrzi a nyilvántartását- leltárát.
Üdvözlettel:
Etelka
Kedves Etelka!
Értem a pénztárkönyv vezetését a bevétel-kiadás figyelését.
Valószínűleg én fogalmaztam rosszul, mert a kérdéseim másra irányultak.
A NAV által kiadott 2-es tájékoztató füzetben találtam ellentmondásokat.
1/ A 78 %-os szabály alkalmazására:
Azaz, a törvényben két helyen is szerepel (29§ (1) és a 47§ 5/b), ha a kifizetés magánszemélytől származik, akkor a jövedelem megállapításánál alkalmazható a 78 %.
Míg a 2-es füzet szerint nem lehet alkalmazni (1 pont 4. bekezdés).
Most akkor alkalmazható a 78 százalék, vagy nem?
2/ A költségelszámolással kapcsolatban:
A 2-es füzet szerint az éves bevallásban korlátozás nélkül elszámolható költség?
2-es füzet 2.1 pont 5. bekezdés:
“Tételes költségelszámolás választása esetén az adott tevékenységgel összefüggésben elismert igazolható vagy igazolás nélkül elszámolható költségről nyilatkozhat a magánszemély. A nyilatkozaton megjelölt költség nem haladhatja meg a kifizetés bruttó összegének (a bevételnek) az 50 százalékát.
Ettől függetlenül a magánszemély a bevallásában korlátozás nélkül elszámolhatja az Szja tv. szerint elismert és megfelelően igazolt költségeit.”
Én csak azért írtam 80-90%-ot, hogy érzékeltessem a különbséget.
Mert e szerint az idézet szerint úgy értelmezem, hogy a bevallásban több százalékot is elszámolhatok mint 50 százalék. Vagy nem jól értelmezem?
Köszönettel: Gábor
Tisztelt Cimzett!Kérdésem adószámos magánszemély vagyok ,a tételes átalányadót választotam a szoba kiadásnál./32000.-ft,De most a számlát cégnek kell kiállitani,mert a dolgozóiknak lett a szállás.A 90 napot a személyek nem haladják meg.Mert mindig más személy jön.De a cég hozamosan venné ki.Ebben a felsorolt tényezők alapján kérném a segitséget,hogy maradhatok-e ebben a elszámolásban.Az első nmegyed évet már befizetem,de idáig egy vendég sem volt.Ugyan is csak 3 hónap amikor szokot lenni.Ez nagy segitség lenne ha a cég maradna.Köszönöm a választ.Tisztelettel Lajos.
Kedves Gábor!
Az előírás 50 százalékos költséget ismer el, mikor a kifizető figyelembe vehet. tehát 22.000,- forint 50 százalék ktg. hányad marad 11,000,- forint és ebből vonnak személyi jövedelemadót és egyéb járulékokat.
A 78 százalékos szabály a kifizetőknél, megszűnt 2012.01.01-től. Ön költségelszámolása, lehet más összegű is, amelyet év végi személyi jövedelemadó bevallásában rendez.(nyilvántartása alapján).
Gábor, még kiegészítem, amennyiben szükséges, egy későbbi időpontban.
Üdv.
Etelka
A további kérdéseit is tegye fel.
Kedves Etelka!
Köszönöm szépen, ha a gyakorlati végrehajtás közben felmerülne további kérdés, akkor jelentkezem.
További jó munkát kívánok és hozzá jó egészséget!
Üdvözlettel: Gábor
Tisztelt Iroda!
Heti 36 órát meghaladó munkaviszonyom van. Mellette van 7-essel kezdődő adószámom, adószámos magányszemélyként építészeti tervezésre. Bizonytalan vagyok pár kérdésben:
1. A fentiek alapján (lap tetején a szűkítések köre) lehet-e 2012-ben ebben a formában tevékenységet végezni?
2. Azt tudom, hogy az egyéni vállalkozó lényegesen több mindent elszámolhat költségként, de hol találom meg a most aktuálisan az adószámos magánszemély elszámolható (természetesen számlákkal igazolt) költségeit?
3. Ha magánszemély a kifizetőm (megrendelőként általában az), akkor mindent nekem kell befizetnem, de pontosan mi mindent a kiadott számla után?
Válaszaikat előre is köszönöm:
Helfrich Szabolcs
Tisztelt Etelka!
Érdeklődnék,egy üzlethelyiség bérbeadása esetén 7-es adószámú magánszemély a bérbeadó így Áfa köteles-e, és ha igen mennyi valamint van-e SZJA vonzata és ha igen mennyi?
Üdvözlettel Imre
TÖBB ADÓZÁSI SZAKEMBERREL EGYEZTETTEM, DE EGYIKÜK SEM VÁLLALKOZOTT AZ ALÁBBIAKRA EGYÉRTELMŰ VÁLASZADÁSSAL.
ADÓSZÁMOS MAGÁNSZEMÉLYKÉNT ÉPÍTŐIPARI MŰSZAKI ELLENŐRZÉS VÉGEZHETŐ-E 2012. ÉVBEN, MELY TEVÉKENYSÉG A MŰSZAKI TANÁCSADÓ KATEGÓRIÁBA SOROLHATÓ?
MILYEN TÁRSADALOM BIZTOSÍTÁSI ÉS JÖVEDELEM ADÓ FIZETÉSI KÖTELEZETTSÉGEK TELJESÍTENDŐK, ÉS MILYEN SZÁMLASZÁMÚ NAV SZÁMLÁKRA?
A HAVI JÖVEDELEM MEGHALADHATJA A MINIMÁLBÉR 30 %-ÁT.
A KIFIZETŐ NEM VONJA LE A TÖRVÉNY SZERINT MEGHATÁROZOTT JÁRULÉKOKAT ÉS SZJA ELŐLEGET. MEG KELL-E FIZETNI A SZÁMLA KIÁLLÍTÓNAK A KIFIZETŐ ÁLTAL LE NEM VONT JÁRULÉKOKAT ÉS SZJA-T.
Kedves János!
1/ rendszeres tevékenység-e? (hetente, havonta, – hogyan fog számlázni??)csak az időnként adott számla jelenti: NEM üzletszerű tevékenység !!!!!!
jelenlegi állapot szerint (én ezt kivenném a törvényből)ettől viszont még létezik !
(36 órás munkaviszony illetve milyen jogviszony mellett végezné ,
avagy egyéb jogviszonyos és az egyéni vállalkozóit szeretné elkerülni???i
2/ adószámos magánszemélytől törvényben foglalt kötelessége a kifizetőnek nyilatkozat nélkül 50 százalékig szja-t és egészség hozzájárulási adót 14 százalékot)
ez előírt feladata és véletlen sem kedv kérdés!
3/ havi 29.000,- forint felett biztosítotti jogviszony, tehát minden járulékot kell vonni , mint pl: a megbízás esetén! valamint a szociális hozzájárulási adót megfizetni a bruttó kifizetett bér után !
4/ tehát, a járulékok fizetése a kifizetőé, és a bevallása is, év végén, avagy a megbízás teljesítésekor elszámol önnel és igazolásokat is ad!!!!
Ön a számlán feltünteti mekkora a költsége százalékban, viszont a fentebb leírt százalékos határig vehető figyelembe !!
5/ a kifizetőnek a leírtak kötelessége és elkerülhetetlen, a szerződés megkötése is annak minden előírt tartalmával !!! Más esetben az Adóhatóság bírságot küld neki! Szabálysértésért és a vele járó mulasztási bírságot, adóhiány is fel merülhet.
Kérem, a többi leírásomat olvassa el, és kérdés esetén írjon.
Filák Etelka
reg. adótanácsadó és r. m.könyvelő
Tisztelt Imre!
üzlethelyiség bérbeadás lehet áfás 5.000.000,- forint felett – éves szinten- ha jól emlékszem a 86 § szabályozza. ezért mentes is lehet!
A bérbevevő levonja a 16 százalék szja -t és ha 1.000.000,- felett van éves szinten akkor a 14 százalékos ehot is, és bevallja a 1208- as bevalláson és év végén igazolást ad önnek. Ön év végén, a költségeket a bevétellel szembe állítja a pénztárkönyve alapján és ez alapján készíti el a bevallását (1253 -2013-05-20-ig!).
A bérbevevőnek kötelessége levonni és bevallani , ez előtt önt nyilatkoztatni.
Kérdés esetén , írjon.
Üdvözlettel:
Filák Etelka
Kedves Szabolcs!
Szomorúan veszem tudomásul, hogy a kifizetők ezt ilyen lazán kezelik és az ART-t elfelejtik olvasni és az ehhez járó jogszabályokat is.
Az 1+ 2 kérdésére a válasz megtalálja az előző válaszaimban (természetesen, nyitott marad valami írjon).
3/ köteles nyilatkoztatni és az előírt 16 százalékos szja-t levonni, és bevallani is a 1208 -on!(havonta)Sőt a 14 százalékos egészségügyi hozzájárulásT a 14 százalékost is. Erről igazolást, elszámolást adni önnek.Ismétlem: a KIFIZETŐ VONJA LE, ÖN ÉV VÉGÉN PONTOSÍT !!!!!!!!
Kérdés esetén, legyen kedves írni.
ÜDVÖZLETTEL:
Filák Etelka
Tisztelt Lajos!
A tételes átalányadót magánszemélyekre találták ki . illetve kb 3 éve így módosították le!
Tehát, amennyiben cégnek adja ki, már közölheti az Adóhatósággal kilép az átalányadós körből, mert az igénybevételére a jogosultsága megszűnt.
Év közben. A szobákat csak év végén mondhatja fel, mert a 32.000,- forint évre szól és az Önkormányzatnak fizeti.
Cégnek véletlen sem adhat szállást az adószámos fizető vendéglátó! aki a szobák száma után fizet(tételes átalányadós).
Térjen át tételes költség elszámolásra és a vállalkozóit is ki illik váltani ehhez! hacsak ->> mint magán személy bérbe adja az ingatlant, ekkor áfa mentes is lesz.
Maradhat az adószámos magánszemély száma is !
önnek is írom, a megválaszolatlan kérdés esetén írjon.
Üdvözlettel:
Filák Etelka
TISZTELT ETELKA!
KÖSZÖNÖM EDDIGI VÁLASZAIT, DE AZ ÖNT ÁLTAL MEGFOGALMAZOTTAKKAL KAPCSOLATBAN MÉG KÉRDÉSEIM LENNÉNEK.
KORÁBBI KÉRDÉSEMRE VÁLASZA.
1/ rendszeres tevékenység-e? (hetente, havonta, – hogyan fog számlázni??)csak az időnként adott számla jelenti: NEM üzletszerű tevékenység !!!!!!
jelenlegi állapot szerint (én ezt kivenném a törvényből)ettől viszont még létezik !
(36 órás munkaviszony illetve milyen jogviszony mellett végezné ,
avagy egyéb jogviszonyos és az egyéni vállalkozóit szeretné elkerülni???i
KÉRDÉS.
SZÁMLAADÁS TÖBB MEGBÍZÓ ESETÉN HAVONTA IS ELŐFORDULHAT, VÉGEZHETŐ-E EBBEN AZ ESETBEN A MŰSZAKI ELLENŐRI TEVÉKENYSÉG ADÓSZÁMOS MAGÁNSZEMÉLYKÉNT?
KORHATÁR ELŐTTI NYUGDÍJ MELLETT ELLÁTHATÓE, A MŰSZAKI ELLENŐRI TEVÉKENYSÉG?
EGYÉB JOGVISZONY ÉS EGYÉNI VÁLLALKOZÓIT EL SZERETNÉM KERÜLNI.
KORÁBBI KÉRDÉSEMRE VÁLASZA!
2/ adószámos magánszemélytől törvényben foglalt kötelessége a kifizetőnek nyilatkozat nélkül 50 százalékig szja-t és egészség hozzájárulási adót 14 százalékot)
ez előírt feladata és véletlen sem kedv kérdés!
KÉRDÉSEM:
ISMERŐSÖM EMLÍTETTE, HOGY VELE A KIFIZETŐ (MEGBÍZÓ) ALÁÍRATOTT EGY NYILATKOZATOT, HOGY A TB ÉS SZJA BEFIZETÉSI KÖTELEZETTSÉGET A MEGBÍZOTT FOGJA MEGVALÓSÍTANI, JOGSZERŰ-E ÉS ÉRVÉNYES-E EZ A NYILATKOZAT VAGY ÉRVÉNYTELEN, VÉLEMÉNYEM SZERINT TÖRVÉNYELLENES ÉS ÍGY ÉRVÉNYTELEN.
KÉRDÉSEM:
HA A KIFIZETŐ NEM VON LE A SZÁMLA ÖSSZEGÉBŐL SEMMIT, AKKOR MILYEN MÓDON TUD AZ ADÓSZÁMOS MAGÁNSZEMÉLY SZJA FIZETÉSI ÉS BEVALLÁSI KÖTELEZETTSÉGÉNEK ELEGET TENNI?
MILYEN ÖSSZEG UTÁN KELL AZ SZJA-T MEGFIZETNI, SZÁMLA ÖSSZEGE?, KÖLTSÉGGEL CSÖKKENTETT ÖSSZEG?, JÁRULÉKOKKAL CSÖKKENTETT ÖSSZEG?
TISZTELETTEL.
JÁNOS
Kedves János!
A leírt 1/pont alapján Ön egyéni vállalkozói kiváltására avagy Kft- Bt alapítására lenne kötelezett véleményem szerint :::: Üzletszerű Tevékenység Kategóriába van!!!!!
2/Jogtalan, ez kötelezettsége a kifizetőnek, avagy végső megoldásként ön havonta bevallja és befizeti a járulékokat; helyette!!!!A törvény szerint a kifizető feladata levonni, befizetni és bevallani, csak ez mindenkinek egyszerűbb egyéni vállalkozóként kezelni önt és a valós tényt átlépni.
3/ kiszámítani és havonta befizetni, a megfelelő összeget. Év végén összesíti.(a kifizető feladatát átvállalva, ami szerintem továbbra is jogtalan)
4/ a költséggel csökkentett összeg után.Itt a járulékokat figyelmen kívül tetszik hagyni.Bevétel – költség és szorozva a befizetendő járulékok és szja összege , és a szociális adó !!
Kérdés esetén , írjon.
Üdv.
Etelka
KEDVES ETELKA!
HA A SZÁMLÁZOTT ÖSSZEG NEM KIFIZETŐTŐL SZÁRMAZIK, AKKOR IS SZOCIÁLIS ADÓT KELL FIZETNI A JÁRULÉKOK ÉS AZ SZJA MELLETT.
MILYEN SZÁMLASZÁMOKRA KELL A NAV FELÉ TELJESÍTENI A BEFIZETÉSEKET, – AZÉRT KÉRNÉM A VÉLEMÉNYÉT MERT AZ EDDIG SZERZETT INFORMÁCIÓK SZERINT TÖBB ALTERNATÍVÁT ADTAK MEG A MEGKÉRDEZETTEK.
SZOC. ADÓ SZÁMLASZÁM…………………………………………
SZEMÉLYI JÖVEDELEM ADÓ SZÁMLASZÁM…………………………………………………………………..
a nem magánnyugdíjpénztár tagnyugdíjjárulékának összege (10,00%)……………..
a természetbeni egészségbiztosítási járulék összege (4,00%) ………………………………………..
a pénzbeli egészségbiztosítési jérulék összege (3,00%) ……………………………………………….
a munkaerő-piaci járulék összege (1,50%)……………………………………………………………
TISZTELETTEL:
JÁNOS
Érdeklődni szeretnék, hogy fizikai közérzet javító szolgáltatást( 9604) végezhetek e adószámmal rendelkező magánszemélyként, vagy vállalkozói igazolványhoz kötött?
Az tevékenység egyéni vállalkozáshoz kötött. Remélem van főfoglalkozású 36 /hét elérő munkaviszonya.
Rendszeres tevékenység,. üzletszerű (rendszeres)ezért ide e csoportba tartozik.
Az Adóhatóság ki8adja a magán 7-es adószámot, viszont, ha ezzel él helytelenül cselekszik.(ott véletlen sem vizsgálják felül többségében mire kéri a számot, eltekintve egyes esetektől).
Üdvözlettel: Etelka
Kedves János!
Egy kis türelmet kérek és minden adó számlaszámot beírom, és kérdésére is válaszolok.A kérdést két csoportra kell osztani és mindkettő más.
Üdvözlettel:Etelka
Kedves Etelka!
Olyan kérdésem lenne, hogy van bejelentett 40 órás főállásom. Emelet interneten szeretném a gyerekem új címkés és használt ruháit, és egyéb új és használt dolgait értékesíteni. (e-kereskedelem). Olvastam már minden félét, hogy évi 800.000 ft-os forgalomig nem vizsgál az APEH, de folyamatos az eladás akkor már kereskedésnek számít és akkor már fizetni kell. Nem lehet ezt másodállásba csinálni és mondjuk az új, címkés termékekről számlát adni (adószámos magánszemély számlatömbbel és az év égén bevallani)? És akkor az APEH se száll rá az emberre, mert erre vállalkozást nem lehet létrehozni, nem akarok én honlapot és hasonlókat csak mondjuk a vaterán vagy a teszveszen eladni.
Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel. Emese
Kedves Etelka! Logopédus vagyok. A házi betegápoló szolgálat, – szerződése van az OEP-el, – alkalmazna betegek ellátására esetenként 14 alkalomra. Ez a betegnek ingyenes, nekem az OEP fizet a szolgálaton keresztül. Több felkérés is lenne, mert itt vidéken nincs ellátás. Javasolták az egyéni adószámot. Jelenleg még munkaviszonyban vagyok, mint közalk., de júniustól nyugdíjas leszek.!!!! Akkor is végezhetném egyéni adószámmal? Milyen összegig? stb. Végigolvastam a honlap kérdéseit és válaszait, de ez az a pillanat, amikor nagyon tanácstalanná váltam.. Kérem a segítségét! köszönöm:Judit
Tisztelt Etelka!
Adószámos magánszemély vagyok (ezek szerint csak voltam), alkalmi újságírás miatt váltottam ki 2010 végén, utolsó számlámat 2011. 07. hónapban adtam (megszűnt a tevékenység), 2011 szeptemberétől nappali tagozatos hallgató vagyok egyetemen. Félretettem számlákat az előző évben (írószer, könyv, színházjegy) amelyeket eddig el lehetett számolni, most hogyan működik a rendszer? Mi után, mennyi adót, járulékot, egyebet kell fizetnem?
Köszönöm válaszát előre is:
K. Tamara
Kedves Etelka!
Nekem pedig egy még kacifántosabb kérdésem lesz. Egy adószámos magánszemély, akinek van 36 órát meghaladó tagi jogviszonya egy Bt-ben, megigényelte és ki is adta az Apeh a 7-es számú adószámot neki. Tevékenysége: internetes felület bérbeadása jutalék ellenében. A kifizetője egy külföldi székhelyű internetes cég amerikai központtal, aki a magánszeméllyel szerződést kötött, de mint a magyar törvényekben előírt klasszikus kifizető nem úgy funkcionál, hanem egyszerűen csak küldi a jutalékot az adószámos magánszemély folyószámlájára. Ez esetben semmit nem von le a jutalékból, mi több személyesen soha nem is találkoztak. Mi több az adószámos magánszemély számlát sem állít ki, mivel a kifizetője nem is kér számlát.
Ezek után mi a helyes eljárás a magánszemély részéről?
Választhat-e tételes költségelszámolást? Igaz nem rendszeres ez a bevétel, de amikor van ilyen jutalék, az akár milliós nagyságrendű is lehet. Elég érdekes és nagyon ellentmondásos ez a helyzet, és bizony több megkérdezett szakember is mást és mást mond.
Kérem a véleményét.
Köszönettel:
G. Erika
kedves szakértők. lejár a gyesem s ahol élek nincs nyelvtanári állás sajnos. kérdésem az lenne, kiválthatom e a hetes számot, s lehetek önadózó maganszemély? milyen adókat ekll fizeetnem? pl havi 50000 ft utan. köszi a választ
kedves szakértők. lejár a gyesem s ahol élek nincs nyelvtanári állás sajnos. kérdésem az lenne, kiválthatom e a hetes számot, s lehetek önadózó maganszemély? milyen adókat ekll fizeetnem? pl havi 50000 ft utan. köszi a választ.a diakjaim maganszemélyek lennének, főleg gyerekek. az ő nevükre adom a nyugtát vagy számlát?
Kedves Etelka!
Több kérdésem is lenne, lehet, hogy olyan is lesz, amit már más feltett.
Adószámos magánszemélyről – művészeti előadói tevékenységre kiváltottról lenne szó.
1,) EKHOzhat-e a jövedelme után?
2.) Havonta 1-2-3 alkalommal számláz, attól függően hány fellépés van éppen, van, hogy egy sincs, van hogy több is egy hónapban. Ez már üzletszerű?
3.) A megbízónak mindenképpen szükséges vele megbízási szerződést kötnie?
3.) Minden kiszámlázott összeg után az adószámos magánszemélyt terheli az adók+járulékok (beleértve a SZOCHO-t is?) költsége? (azt értem, hogy a levonás+befizetés a megbízó kötelessége, de maga az összeg/költség a számlát kiállító adószámos magánszemélyt terheli?). A kiszámlázott összeg minden esetben magasabb a min.bér 30%-nál.
Fix megbízója van (rendezvényszervező iroda).
Előre is köszönöm, és nagyon várom válaszát
Kedves Emese!
A rendszeres bevétel kizáró ok a 7 -es (adószámos magánszemély ) adószám kiváltására. A megfelelő lenne, az elektronikusan (ügyfélkapu segítségével) kiváltott egyéni ( nulla forintos) egyéni vállalkozói igazolvány kiváltása, amelyet azon hónapokban mikor a forgalmazás előre láthatólag elmarad, szünetelteti, így a bevallásokat sem kell beadnia, – megjegyzem a 40 órás munkaviszonya mellett elkerülhető. Az Adóhatóság az internetes kereskedelmet és a nyugata, számlaadást figyeli.Az eladott dolgok (ruhák, stb.) 25 százaléka a bevétel. Ezzel kapcsolatban több értelmezést is olvastam, a jelenlegi kialakított eljárást megérdeklődőm, mert kétféle olvasata volt egy hete olvasott adószakértői ~ neves szakember írta ~ cikknek. Az adószámos magánszemélynek vannak kötelezettségei.A e – Igazolás -egyéni vállalkozás – nekem tisztábbnak tűnik(ez az én véleményem) ámbár sokan másra használják, mint amit ezzel kapcsolatban gondol az Adóhatóság. Hamarosan, pontosabban válaszolok. A pénztárkönyv vezetése sem nehezebb.Mindezt 5.000.000,- bevételig ÁFA mentesen végezhetné. A ingó dolgok eladásával szigorodtak a szabályok.Pár nap elteltével nézzen vissza,remélem a két álláspont közeledett.
Üdvözlettel: Etelka
Kedves ” gyermekbolond” !
A rendszeres számlaadás – egy hónapban több, az már rendszeres tevékenységnek értelmezik. A magánadószámos tevékenység munkaviszony nélkül
adóbefizetések szempontjából csak picit más mint az Igazolás e – (interneten igényelhető)- vállalkozói Igazolvány. A súlyosságát megértem, a gondjának.
Az utóbbi esetben, mindig fizetni kell, mikor dolgozik és közben, előre meg jósolnia, lesz e bevétele a következő hónapban, mert ha előre láthatólag elmarad, szüneteltetheti a vállalkozást.
Nos, ez esetben, valóban ez lenne a legjobb. Váltsa ki és vezessen pénztárkönyvet a bevételeiről. A kiadásokat a pénztárkönyv másik oldalán lehet. Ez esetben a kiadások is lényegesek mert, ez határozza meg a fizetendő összeget havonta. Ahol tanítana, a lakásán(gondolom) ki a tulajdonos? milyen a fűtés, víz, más a házzal, vagy lakással felmerülő költség – elszámolás, bizonyítható -e , hogy a tanítás által mindenből többletköltsége keletkezik? – ezek ez esetben elszámolhatók lennének. (távfűtés kizárt!) Amennyiben ez tényszerűen megállapítani lehetetlen, akkor a szűkebb elszámolás marad arányosítva. összesen költség(lakás – ház ) összeadva és osztva a havi (napok x 24 óra) és osztva a használatba vétel óráival, valamint a dologi kiadásai, amelyek a tevékenységgel kapcsolatosak.Amennyiben bizonyíthatóan egy óra összege 191.67 forint (tudom, szinte képtelenség, viszont ez biztosítaná a kevesebb adó fizetését és a talpon maradását). Egyéb esetben, már biztosított személynek minősül és járulékokat kell fizetnie. Szinte mindent mint a vállalkozónak, annyi könnyebbséggel, hogy itt kimaradt a kötelező összeg után fizetendő rész. Példa->> havi szinten 50.000,- forint bevétel – 10.000,- kiadás(ez feltételezés!)=40.000,- forint. Ez után kell fizetnie 16% szja; 8,5 % eg és munkaerő-piaci járulékot, 10 % nyugdíjjárulékot, és a szociális hozzájárulást a 40.000,- forintra szorozva, mértéke 27 %. Csekket az Adóhatóságnál tud kérni. Tömböt – nyugtákat és számlatömböt a helyi írószerboltban a megkapott lepecsételt NAV által kiadott adószámot igazoló lappal( okmánnyal). Rögtön vegyen minimum 3 db szigorú-számadású nyilvántartó kartont is(ezekre vezesse fel a nyomtatványokat(tömböket darabonként sorszámmal( kezdete és vége). gyűjtögesse a kiadási számláit, posta, írószerek, füzetek, szakkönyvek, (esetleges képzések amelyeken részt vesz, ha ön megy az utazási költséget,(ezzel vigyázni, inkább kérdezzen) amelyeket a tanításhoz használ.
reméljük, a vékony vonalon, egyenesen tud majd, közlekedni! Feltétlen vezesse a pénztárkönyvet, amely az ön könyvelését, elszámolásának alapját képezik.
Igyekeztem, leírni, viszont személyesebb kérdés esetén és ha személyes a levelező rendszert használja és a e-mail címére küldöm a választ.
Mint, tanácsadó és könyvelő amit ír a fiókban marad.Mint itt, mindenkié. Ezt teszi minden hivatását és szakmáját szerető emberke.
üdvözlettel: Etelka
Kedves “Kisfelhő” !
EKHO elszámolást, a rendes 36-40 óra/hét munkaviszony mellett a jelenlegi tudásom és tapasztalatom alapján. Gond esetén kérdezzen és a törvényt és kiegészítéseket megnézem. Lehetséges bárhol fellépnie és a jelmezszerű ruhákat költségként figyelembe veheti, ráfordításként, ott a felmerülő szja-t ebből le is vonják.Természetesen, ha máshol lép fel számlát ad (szerződés alapján), és ott elszámoltatják(levonják az szja-t). Levonatja, igazolásokat összegyűjti az év végi elszámolásra.(pl. 1253 szja bevallásra.)
Kedves Judit!
Ha lehet, várja meg a nyugdíjba helyezését és akkor ügyfélkapus rendszerrel váltsa ki az egyéni vállalkozó igazolványát (nulla forintba kerül). Ezek után írjon.
Akár ide, avagy a megtalálható-> azonnali levélküldést < választva a e-mail fiókomba.
Amennyiben ez most és azonnal szükséges szól, ha a nyugdíj idejét sem lehetséges kivárni.
Szép munka illetve hívatás. Sok sikert hozzá, és kitartást mert minden szempontból nehéz munka,(emberekkel bánni mindig nehéz).
Üdvözlettel: Etelka
Kedves Erika!
A kérdését “körbe járta” több oldalról, nekem is vannak ismerőseim, akik így kapnak jutalékokat.Mint kiszűrtem, az Adóhatóság nem tud sokat kezdeni vele. JELENLEG!!!!!!!!!
A szabály : 1153. szja bevallásában bevallja a 12. sorban , mint egyéb jövedelem és megfizeti a 16 % szja-t és a 27 % szociális adót is. Itt lehet gondolkozni, mi az ami marad. Főként, ha elfelejtett tartalékolni, és nincs miből fizetni. A szabály amelyet leírtam. A külföldi 3ik országbeli átküldi, csak lazán az összeget, és a többi az ön lelkiismeretén múlik, hacsak az egyezmények alapján egyszer eljut ide a lista kinek mit fizettek. Tehát, egyéb jövedelem és a leírtak terhelik, ellenőrizhetősége, kevés.Ismerik, tudják, ….. egyenlőre ennyit tudok önnek írni. További kérdés esetén írjon.
Üdvözlettel: Etelka
Kedves Etelka!
Azóta kértem és kaptam az Apehtől is egy állásfoglalást, amit át is küldök Önnek, minél több az info, annál könnyebb talán az életünk is.
Ami továbbra is izgat, hogy most ebben az évben az szja és eho mellett a szoc. hj-ot talán nem kell megfizetni azoknak, akiknek 36 órát elérő jogviszonya van.
Az állásfoglalásból kissé félreérthető. De az nagyon brutális lenne, hiszen 70 %-os lenne az elvonás.
Üdv:
G. Erika
Kedves Etelka!
A vállalkozókat sújtó hazai adóviszonyok miatt egy másik EU-tagállamban leszek egyéni vállalkozó május elsejétől, de tevékenységemet idehaza is akarom folytatni (óraadás, korrepetálás). Évente 7 hónapot élek külföldön, s 5-öt idehaza. Kérdésem: kell-e itthon jövedelemadóbevallást készítenem?
Üdvözlettel,
M. Tibor
Kedves Tibor!
A Magyarországon teljesített – végzett tevékenység után, itthon kell adóznia, akkor is ha külföldön lesz többet.Ez akkor is így van , ha kint állandó lakcíme lenne, akkor be kellene jelentkeznie., illetve a kettős adóztatás alapján az Adóhatóságnál jelentkeznie kell. Amennyiben, itthon lesz a bejelentett állandó lakcíme, akkor még a tételes egészségügyi hozzájárulási adó is terheli, 6390,-/hó, a külföldi tartózkodása idejére. (12T1011 nyomtatványon jelentkezzen be a tételes EHO ra, mint magánszemély).
A tevékenység helye a döntő, az pedig kint 7 hó. itthon 5 hó.. Itthon, amikor kint lesz azon hónapokra szüneteltesse ( jelentse be, az Okmányirodánál) a Magyar vállalkozói adószámát, mert az adót másként teljes összegben fizetnie szükséges az előírt összegeket. Mikor visszajön feloldja(ügyfélkapu használatával). Feltételezem, vállalkozói igazolványa van?!
A teljesítés helye a döntő. Ez más országoknál is így van. Gondolom kint külföldi adószámot kér, a vállalkozása végzésére. Ekkor igaz, a válaszom. További kérdése
esetén, írjon.
Kedves Tamara!
Most a 1153. bevallásban bevallja a jövedelmét és a költség rovatban a kiadásait amelyek a vállalkozáshoz(adószámos magányszemélyhez köthető). A számlák alapján ezeket elszámolhatja.A különbség után adózik.A havi bevétele dönti el mikor mennyit kell fizetnie. PL: 28.000
- 16 százalékos szja és 27 százalék járulék(amennyiben ez senki sem fizette meg ön után.
A fenti összeg felett 28.900,- felett minden terheli mint rendesen.(Pl: a bért, avagy rendes megbízási szerződést).
Az szja+egészségügyi járulék,+ munkaerő-piaci járulék +nyugdíjjárulék> és a bért terhelő 27 % járulék. Mindez a szuperbruttó szerint.Jövedelem x 1,27 %.
Csekket tudja fizetni avagy a magánszámlájáról utalni.
További kérdés esetén írjon.
Üdvözlettel: Etelka
Kedves Etelka
Adószámot igényeltem a 12T101 lapon még márciusban. Azóta sem katam adószámot. Mi lehet a hiba?
Hibaüzenetet nem kaptam, csak az elfogadó nyugtát.
Kedves Gabriella!
Az Adóhatóság ezeket 15-30 nap alatt intézi illetve van mikor azonnal kiadja. remélem, egyre gondolunk adószámos magánszemély kategóriára?!??
Kérem, menjen be a nyugtával, mert ez esetben már a kezében kellene lennie, az adószámnak(azt igazoló dokumentumnak).
Az adatokat részletesen megnézik, viszont akkor is sok a majd egy hónap ügyintézés~ esetleg több is. Ön tudja mikor adta be pontosan.
30 nap, a maximum ügyintézési idő.
Kérem, másolat esetén nézze át a beírt adatokat, mert, hiányosság illetve eltérés előfordult, akkor valóban későn kapja meg az elutasító határozatot.
Üdvözlettel: Etelka
Kedves Etelka!
Szolgálati járadékos vagyok, más jövedelmem nincs. Most kaptam egy felkérést az egyik budapesti kerülettől, hogy tartsak egy bűnmegelőzési előadássorozatot a kerület iskoláiban. Ezért (megbízási szerződéssel) nekem 100 ezer forintot fizetnének.
Kérdésem: van-e nekem bármiféle tennivalóm azon túl, hogy jövőre az összeget bevallom a személyi jövedelemadóbevallásomban? Tehát bármiféle más adót, járulékot vagy ilyesmit kell-e fizetnem a 100 ezer forint után, vagy minden további adó befizetése a kifizető (vagyis a kerületi önkormányzat) feladata?
Előre is köszönöm a válaszát!
Agárdi László
kedves László!
A szolgálati járadékos jogállása mint mindenhol hallani lehetett, megváltozott.
Kérje, hogy megbízási díjként számfejtsék és ekkor mindent levonnak és bevallanak önnek és megfizetik a szociális (27 %) adót is és
a kötelező nyomtatványon az Adóhivatal is megkapja. Amelyre felhívom figyelmét->>az a szerződés kötés. legyen a kezében egy ilyen: mit végez, mennyiért, hogyan teljesíti, mikor, és a cég(megbízó adatai és az ön adati Taj szám is, szerepeljen benne.
további kérdésére is válaszolok.
Üdvözlettel: Etelka
Kedves Etelka!
Adószámos magánszemély vagyok és egy cégnek adnék bérbe ingatlant. Az előző kérdésekből már láttam, hogy a cég fizeti az SZJA-t, (EHO-t nem, mert nem éri el az 1 milliót az éves bérbeadási összeg). Kérdésem, hogy kell-e bármi más járulékokat is fizetnie a cégnek, ha igen, akkor mit, illetve az általam kibocsátott számla a bruttó összeget kell, hogy tartalmazza (ami a szerződésben szerepel) vagy azt sz összeget, amit ténylegesen megkapok (az SZJA és egyéb(?) levonások után).
Várom válaszát.
Köszönettel: Csilla
Kedves Csilla!
Adószámos magánszemélyként, a legnagyobb biztonságban adhat számlát az ingatlan – lakás bérbeadásáról. A cég a nyilatkozata (költség elszámolás)alapján levonja a 16 százalékos személyi jövedelemadót. Bruttó összeg – nyilatkozat szerinti költség összege = szja alapja ezt csökkentve az szja összegével.Amennyiben költség elszámolásról adott nyilatkozatot, akkor a fennmaradó rész szorozva 0,16 százalék szja- val csökkentve = a kifizethető összeg és a nyilatkozat szerinti költség hozzáadásával. A bevallásban is, majd ez szerint számol el. Más levonás és fizetendő összeg elmarad.
Igazából, erre hozták létre, 3 fő területre, ebből az egyik a bérbeadás(ingatlan és lakás).
Kérdés esetén, kérem írjon.
Üdvözlettel: F.Etelka
Kedves Etelka!
Köszönöm gyors válaszát! 10%-os költséghányadot választok, amiről adok nyilatkozatot a cégnek. A válaszból nekem még nem volt egyértelmű, hogy a számlára én csak a bruttó összeget írom rá és a nyilatkozat alapján a cég könyvelője számol, utal vagy már én “nettósítom” a számlát. (Vagyis a számlán feltüntetem a bruttó összeget és mínusszal az Ön által leírt módon kiszámított szja-t is feltüntetem.)
Üdvözlettel:
Csilla
Kedves Csilla!
A számlára a bruttó összeget írja és feltünteti, a 10 %költségelszámolást alkalmaz.(erről ad nyilatkozatot is a kifizető részére!!!!) Ez alapján, aki számfejti a bruttó összegből levonja a 10 százalékot és a fennmaradó összeget szorozza 0,16 százalékos szja-val. A jövedelem alapból levonja a kiszámolt összeget és hozzáadja adómentesen a 10 százalékot, amelyet az elején levont(költséghányadként). Ezen összeget fizetik ki önnek, készpénz avagy utalással.
További kérdés esetén, írjon.
Üdvözlettel: F.Etelka
Kedves Csilla, a hozzászólása alatt van a válaszom.
Etelka
Kedves Etelka !
Nyugdíjas, adószámos magánszemély vagyok. Két rövid kérdésem van:
1.) Szakértői kirendelés esetén a bíróság csak az SZJA-t vonja le, a 27%-ot ő fizeti ?
2.) a 27% EHO és a 27% Szoc.hozzájárulási adó ugyanaz ? Mindkettő fizetendő ?
Várom válaszát, üdvözlettel: József
Kedves Etelka!
Köszönöm válaszait! Sokat segített!
Üdvözlettel:
Csilla
Kedves József!
A pontos válaszhoz, szükségem lenne az összegre, viszont az általános szabályt leírom önnek.
A kis összegű (a mindenkori legkisebb minimálbér- 93.000,-/hó-
29,99 százalékáig , valóban)megbízásnál a kifizető e kategóriában, összegből: csak a 16 százalékos személyi jövedelemadó vonható le és meg kell a kifizetőnek fizetni a 27 százalékos egészségügyi hozzájárulást!
A szociális hozzájárulás a bérek (alapban-> munkabér) után fizetendő.
27.891,- forint /hó, viszont felhívom a figyelmet, át kell számolni órára, mert ha magasabb összeg lett az eredmény, mint az egy órára eső órabér 0,29999 százalékos összege, akkor az már korántsem, kis összegű megbízás, vagy havi összege magasabb, mint amelyet már leírtam.
Figyelem: a végzettséget figyelembe kell venni, mert a magasabb képzettségűeknél a minimum bér 94.000,- forint/hó x 0,29999 százalék a kis összegű határ, avagy még magasabb végzettségnél és gyakorlati tapasztalat magasabb: a 108.000,– forint (32.399,-/hó), a törvény ezeket egyértelműen leírja.
Tapasztalatom, szerint kevés munkáltató bontja le a megbízási összeget egy órára vetítve, pedig egy ellenőrzésnél ez súlyos hiba lehet!!!
Ezen esetben, és a fenti összeg felett meg kell fizetni minden járulékot, és mint írtam a 27 százalékos EHO -t !!
Nyugdíjas esetén – kivéve a természetbeni egészségügyi hozzájárulást, mert táppénzre jogosulatlan: a nyugdíjas megbízott avagy alkalmazott.
ekkor 18,5 százalék helyett: 16,5 százalékos járulékot és természetesen a jövedelem alap x 16 százalékát szja-t kell levonni. A kifizető pedig befizeti a levont összegek mellett a 27 százalékos egészségügyi hozzájárulást., továbbá 1208. bevallásban közli az Adóhatósággal és a 12T1041 lapon bejelenti!!!!!
Bízom, érthető, amit leírtam, amennyiben kérdése van írjon, és válaszolok, igyekszem érthetőbben.
Röviden összefoglalva önnek szerintem a legmagasabb bér járna és rendes bejelentés, sajnos a levonások is magasabbak. Viszont az összegnek is magasabbnak illene lennie.
Üdvözlettel: F. Etelka
Kedves Csilla!
Köszönöm, a visszajelzését, mert ezt kevesen teszik meg. Bevallom, jól esik könyvelői lelkemnek.
Üdvözlettel: Filák Etelka
Kedves Etelka ! /első jelentkezésem a 68. szám alatt/
Köszönöm a gyors és alapos válaszát. Még nem ismert, új fogalmakat is tanulhattam. Köszönöm.
A pontosabb válaszadásához az alaphelyzet: öregségi nyugdíjas, igazságügyi szakértő,
108.000 Ft minimálbér kategória, kisösszegű kifizetés /br.108.000 Ft/hó alatt/, 50%-os klts-hányad,
16% SZJA levonva, a többi átutalva.
Kérdésem, hogy nekem mikor és mi a teendőm ?
Általános kérdésem, hogy számomra van-e valami különbség a tekintetben, hogy a kifizető egy cég,
egy iskola, bíróság vagy rendőrség ?
Tisztelettel várom válaszát, Üdvözlettel: Gál József
Kedves Etelka! Jelenleg közfoglalkoztatásban dolgozom. Emellett végeznék alkalmanként kulturális tevékenységet, a megrendelő (állami cég…) számla ellenében fizetne. A kérdésem az lenne, hogy járható lenne-e ez az út, és ha igen, az alkalmankénti 6000 forint kb. hány százalékát venné el az állam?
Köszönettel:
István
Kedves István!
Kérem, legyen kedves közölni, egy hónapban “alkalmanként” mint jelent havi viszonylatban. Amennyiben havi összesen 27.800,- forint alatt van, akkor 16 százalék szja és a cég befizeti a 27 százalékos egészségügyi hozzájárulást.(megbízási szerződést kössenek)Ez a lehető legegyszerűbb megoldás és igaz amit leírtam.
Amennyiben, másról van szó, kérem írjon.
Üdvözlettel: F.Etelka
Kérdésed/véleményed van? Írd meg nekünk!